Čo je generácia Z?
Generácia Z je sociálna generácia ľudí, ktorí patria do určitého časového obdobia. Nakoľko toto obdobie nie je presne stanovené a rôzni autori určujp časové obdobie generácie Z rôzne, všeobecne sa uznáva, že obdobie generácie Z trvalo od polovice 90. rokov 20. storočia až do prvých rokov 21. storočia. Dnes majú členovia generácie Z 15/14-25 rokov. Členovia generácie Z sa nazývajú tiež iGeneration alebo aj Post-Milennials.
Charakteristickou črtou tejto generácie je, že je už od detstva obklopená internetovou technológiou, najnovšími technológiami a rýchlym vývojom týchto technológií. Mnohí autori tvrdia, že predstavitelia generácie Z sú závislí na internete a sociálnych médiách. No nedosahujú takú závislosť na internete a najnovších technológiách ako generácie po nich.
Tapscott vo svojej knihe Grown up digital uvádza tiež niekoľko charakteristík o generácii Z:
- sloboda a sloboda voľby
- majú všetkého dostatok
- veci musia byť podľa nich
- sú pohodlní
- žijú v integrite
- uprednostňujú rozhovor
- skúmajú zamestnávateľov a firmu
- vyžadujú zábavu
- sú rýchli
- inovácie patria do ich každodenného život.
Marketing a generácia Z
Ako marketingom zaujať generáciu Z je v podstate jednoduché. Keďže vyrastali spolu s internetom a sociálnymi médiami, je potrebné ich zaujať práve na tam – v on-line prostredí. Generácia Z sú internetoví špecialisti a poznajú takmer všetky sociálne médiá, ktoré dnes existujú. Tie pre nich najznámejšie sú:
- YouTube
- TikTok (najnovšia sociálna sieť)
V podstate akékoľvek ďalšie sociálne médium alebo sociálna sieť (o rozdiely medzi týmito dvoma pojmami si povieme nabudúce), ktorú člen generácie Z pozná je potrebné využiť, pokiaľ sa dá, na marketingové účely. Keďže generácia Z sociálnymi sieťami doslova žije, osloviť ich ju práve cez sociálne siete je ten najlepší marketing.
Čo má generácia Z rada?
- generácia Z miluje youtuberov, influencerov a osobnosti, ktoré sú cool, majú šmrnc a sú plné života
- veľmi radi trávia čas na sociálnych sieťach v komunikácii s inými priateľmi a svoje virtuálne priateľstvá tvoria aj s ľuďmi, s ktorými sa ani nikdy nestretli
- sledujú recenzie od svojich známych a priateľov a na základe nich sa ďalej rozhodujú – kúpa produktu, využitie služby, sledovanie známej osobnosti, značky, firmy, atď.
- majú radi nové veci; profily na sociálnych sieťach s dynamickým a oslovujúcim obsahom
- milujú originálny humor a prekvapivé momenty – nie klišé, ale niečo, čo sa ešte nestalo/ešte tu nebolo
Ako generáciu Z naozaj zaujať?
1. Sociálne siete – je potrebné byť na nich aktívny neustále. Instagram a Facebook sú základom úspechu. Keď k tomu pridáte TikTok a ste schopný vytvárať pútavé videá na YouTube, generáciu Z dokážete osloviť. Najdôležitejšie je byť skutočne originálny. Pridávanie fotografií, videí, blogov, rôzneho iného obsahu so značkou dávkou kreativity a originality. Taktiež odpovedajte na ich komentáre, správy – dodá im to pocit dôstojnosti a dôležitosti – takto si vás generácia Z bude viac vážiť.
2. Recenzie – Generácia Z nakupuje produkty a využíva služby práve vtedy, keď dostala pozitívnu spätnú väzbu od svojich priateľov, známych. Ak sa vašim zákazníkom páči, čo robíte a recenzujú o vás pozitívne, zdieľajte to! Dajte to vonku, do sveta! Pozitívna recenzia totiž znamená viac, než predražené reklamy s nudným, neoslovujúcim obsahom. Najmä mladí skúšajú a kupujú to, čo už niekto pred nimi skúsil, využil a bol spokojný! 🙂
3. Livestream – Livestream je pomerne nová forma marketingu. Je tu už niekoľko rokov, no za ten čas si našla obľubu u mnohých. Obrovská výhoda livestreamu spočíva v tom, že vysielate video, ktoré je naživo – tu a teraz! Tým pádom vás každý vidí v reálnom čase, ako sa chováte, správate, reagujete v danej chvíli a to sledovateľov buď odradí alebo priláka. Livestream je trochu náročný, ale veľmi efektívny spôsob komunikácie so zákazníkmi – aj tými potenciálnymi. A keďže mladí radi sledujú videá, livestream si nenechajú ujsť. Pri livestreame ale nesmiete zabúdať na správny a vhodný čas livestreamu – vysilajte v čase, kedy viete, že ľudia trávia on-line najviac času.
4. Virálny obsah – Virálny obsah je ten, ktorý sa dostane k ľuďom s minimálnymi alebo žiadnymi nákladmi. Šíri sa rýchlosťou blesku, pretože ho zdieľa obrovské množstvo ľudí. Virálne video je napríklad úplne prvé video na YouTube. Chlapík na ňom sleduje slony v zoo – dokonalá kombinácia! Slony, zoo a úplne prvé video. Najmä štatút prvého videa ho robí tak virálnym, keďže ho videlo už viac ako 90 miliónov ľudí. Generácia Z, a nielen ona, miluje takéto videá. Virálne videá sú síce populárne, ale náročné na tvorbu. Väčšinou ide o náhodne zachytené momenty, ktoré nikto nečakal, no prišli v pravý čas na pravom mieste. S kúskom fantázie ale virálne video vytvoríte cielene – chce to len odvahu a dávku kreativity. 🙂
autor: Rastislav Višňovský