Častokrát počúvam vo svojom okolí: „To sú sociálne médiá…? Vlastne nie, sociálne siete…Či?…Je to naopak…?“ Všetci tí, ktorí sa to pýtajú a snažia sa to zistiť, majú v podstate pravdu. Sociálne médiá a sociálne sú a aj nie sú to isté. Obidva svety sú navzájom úzko prepojené a majú k sebe veľmi blízko. Zároveň sú medzi sociálnymi médiami a sociálnymi sieťami isté odlišnosti, ktoré treba brať do úvahy. O tých si povieme ďalej.

Sociálne médiá

Veronika Červenská to svojom blogu pekne vysvetľuje. Sociálne médiá sú v prvom rade nadradené sociálnym sieťam. Sociálne médiá slúžia na združovanie a rozvíjanie spoločenských kontaktov. Ich obsah je možné vytvárať, upravovať a komentovať podľa toho, ako každý registrovaný užívateľ chce. To je ich veľmi veľkou výhodou.
Dôvod, prečo sú sociálne médiá nadradené sociálnym sieťam je ten, že sociálne siete sú podskupinou sociálnych médií, teda patria pod sociálne médiá. Vysvetlenie je jednoduché: sociálne siete sú všetky tie známe ako napr. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn…Teda tie, na ktorých sa používatelia navzájom združujú, komunikujú, zdieľajú obsah. To isté platí aj o sociálnych médiách, plus ešte niečo navyše – cez niektoré sociálne médiá nie je možné komunikovať iba zdieľať obsah (Wikipedia), alebo iba chatovať (Pokec), či napríklad hlasovať, pýtať sa (sli.do, ask.fm).

Pod sociálne médiá teda nepatria len sociálne siete, ale aj stránky, ktoré vykonávajú len jednu funkciu z tých fukncií, ktoré vykonávajú sociálne siete. Zatiaľ čo na sociálnych sieťach obsah aj zdieľate a komentujete, chatujete, tvoríte online reklamy atď., na sociálnych médiách robíte iba jednu zo spomínaných vecí.

 

Sociálne siete

Na sociálnych sieťach ide spravidla o vzájomnú interakciu ľudí. Ľudia spoločne navzájom komunikujú, združujú sa do skupín, zdieľajú obsah. Medzi najznámejšie sociálne siete patria už spomínaný Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, ale nanovo už aj TikTok a Pinterest, ktoré, samozrejme, sú zároveň sociálnymi médiami.

Zaujímavosti zo sveta sociálnych…

Blog na blog.mindshare.sk dal dokopy niekoľko zaujímavostí o najznámejších sociálnych sieťach. Tu sú:

Facebook

Štatistika

  • Celkový počet aktívnych užívateľov za mesiac: 2,41 miliárd
  • Celkový počet aktívnych užívateľov za deň: 1,59 miliárd
  • Počet užívateľov, ktorý si pozrú „Facebook stories“ za deň: 150 miliónov

Demografia

  • 53 % užívateľov sú ženy a 4 7% muži
  • Priemerný užívateľ Facebooku má 155 priateľov
  • Najväčšia populácia na Facebooku je z Indie – viac ako 270 miliónov užívateľov, nasledovaná 190 miliónmi zo Spojených štátov
  • Európa má viac ako 307 miliónov facebookových užívateľov

Zaujímavosti

  • 5 miliárd komentárov je pridaných na Facebook stránkach za mesiac
  • Facebook „like“ bol doteraz stlačený 1,13 biliónkrát
  • Každých 60 sekúnd je 317 000 status updatov, 400 nových userov, 147 000 nahraných fotiek a 54 000 zdieľaných linkov
  • 55 miliónov obnovení statusov je urobených každý jeden deň
  • Na Facebooku je 83 miliónov falošných profilov
  • Facebook je dostupný v 101 jazykoch s viac ako 300 000 užívateľmi pomáhajúcimi s prekladom

YouTube

Štatistika

  • Celkový počet aktívnych užívateľov za mesiac: 1,9+ miliárd
  • Celkový počet aktívnych užívateľov za deň: 30+ miliónov
  • YouTube TV platiaci predplatitelia: 1+ milión
  • Počet videí pozretých za deň: 5 miliárd

Demografia

  • 62 % YouTube užívateľov sú muži
  • 80 % užívateľov pochádza mimo Spojených štátov
  • Na YouTube je 50 miliónov užívateľov, ktorí vytvárajú obsah

Zaujímavosti

  • Úplne prvé YouTube video bolo nahraté 23.apríla 2005 zo ZOO v San Diegu
  • Viac ako 400 hodín video obsahu je uploadovaných na YouTube každú minútu
  • 1 bilión hodín obsahu je pozretých za deň
  • Gangnam Style video od Psy v roku 2014 prelomilo maximálnu hodnotu YouTube počítadla s 2,147 miliardou videní a server ho musel upraviť (aktuálne má Gangnam Style 3,4 miliárd videní)
  • Doteraz najsledovanejšie video na YouTube je videoklip Despacito od Luis Fonsi ft Daddy Yankee s 6,32 miliardami videní
  • YouTube je druhým najväčším nástrojom na vyhľadávanie na svete, hneď za Googlom
  • Najviac vyhľadávaný výraz na YouTube je „despacito“ nasledovaný „bts“

Instagram

Štatistika

  • Celkový počet aktívnych užívateľov za mesiac: 1+ miliardy
  • Celkový počet aktívnych užívateľov za deň: 500+ miliónov
  • Počet zdieľaných fotiek doteraz: 50+ miliárd
  • Počet biznis profilov: 25+ miliónov
  • Počet Instagram like-ov za deň: 4,2 miliárd
  • Počet fotiek a videí uploadnutých za deň: 100+ miliónov
  • Počet aktívnych influencerov: 500+ tisíc

Demografia

  • 52 % užívateľov sú ženy a 42 % muži
  • 110 miliónov užívateľov je zo Spojených štátov
  • 32 % zo všetkých užívateľov internetu je na Instagrame
  • 72 % tínedžerov používa Instagram

Zaujímavosti

  • Fotka s najväčším počtom like-ov na Instagrame je obrázok vajca s 53,6 miliónom lajknutí
  • Doteraz bolo na Instagram nahratých viac ako 50 miliárd fotiek
  • Fotky s tvárami dostávajú o 38 % viacej like-ov
  • 60 % ľudí hovorí, že vďaka Instagramu objavujú nové produkty
  • Najpopulárnejšie hashtagy na Instagrame sú #Love, #Instagood, #Me, #Cute and #Follow
  • “Najviac instagramované” jedlo je pizza, nasleduje suši
  • Instagramoví influenceri si pýtajú za sponzorovaný príspevok honorár až do výšky 100 000 dolárov

Sociálne siete v číslach

Celkom šialené čísla, že? Toto sú sociálne siete v praxi! Fungujú laždý deň, bez prestávky, bez oddychu, neustále…

 

 

autor: Rastislav Višňovský

Sociálne médiá vs sociálne siete