V minulom dieli som písal, že to bude posledný článok zo série Zakladáme biznis…mýlil som sa! Vyzerá to tak, že táto séria bude mať nekonečné pokračovanie…:)
Pri tejto sérii som už písal azda o všetkom – ako založiť biznis, financovanie nového biznisu, online svet, atď. Dnes sa zameriame na blog. Blogovanie som v minulom článku spomenul 5 riadkami. Dnes to bude o trošku dlhšie…naozaj iba o trošku. 🙂
Tvorba blogu
Na začiatku je potrebné blog vytvoriť. Dá sa to dvomi spôsobmi:
Prvý spôsob je, že oslovíte programátora, ktorý vám vytvoril stránku a oslovíte ho, aby vám do tejto stránky pridal blog a všetko, čo je s blogom spojené – komentovanie, ukážka najnovších články, zoradenie článkov,…
Nevýhodou je, že to bude stáť pomerne veľa peňazí a zaberie to množstvo času. Výhodou je naopak obrovská flexibilita v úprave blogu a stránky celkovo.
Naopak druhý spôsob je, že si vytvoríte stránku a blog cez WordPress. WordPress je celosvetová voľne širiaca sa platforma, pomocou ktorej si web (webstránka, eshop, blog,…) dokážete vytvoriť sami bez pomoci programátora. Často sa síce vyžadujú programátorské znalosti, ale sú skutočne minimálne. 🙂
Výhody a nevýhody sú naopak úplne opačné ako pri prvom spôsobe. Výhodou tvorby blogu cez WordPress je rýchlosť a lacný peniaz. Nevýhoda je v podstate jediná – nie príliš veľká flexibilita v úpravách.
Moje odporúčanie pre vás je použiť WordPress. Veľké úpravy webu robiť nikdy nebudete. Keď si raz vyberiete šablónu, budete ju použúvať mesiace, aj roky. Ak vás bude šablóna nudiť, jednoducho ju vymeníte za inú. Žiadne komplikácie, žiadne vysoké platby za tvorbu webu. WordPress je v tomto kráľom!
O čom písať?
Píšte o všetkom, čo sa týka vášho biznisu, spoločnosti, ale aj o tom, čo vás konkrétne zaujíma a čo by chceli vedieť vaši sledovatelia. O čom písať, sa môžete dozvedieť aj z blogu na wy.sk:
- Vylepšite existujúci obsah – namiesto písania nového obsahu aktualizujte ten starý
- Urobte zoznam – postupov, nástrojov, aplikácií, tipov…
- Návody a postupy – urobte detailné návody
- Píšte o trendoch – píšte o nových trendov vo svojej oblasti oblastiach
- Vzdelávajte svojich čitateľov – napríklad o novinkách a ich využití
- Urobte rozhovor s odborníkom v príbuznej oblasti – nájdite si odborníka z danej oblasti a položte mu otázky, ktoré ľudí zaujímajú
- Povzbuďte – povzbuďte svojich čitateľov v ich úsilí
- Urobte rozhovor so svojím najlepším klientom/čitateľom/fanúšikom
- Odborníci, ktorých sa oplatí poznať – nájdite odborníkov v danej oblasti, ktorých sa oplatí poznať
- Recenzia – urobte recenziu na nejaký produkt, napríklad knihu, film,…
- Často kladené otázky – odpovedajte na často kladené otázky svojich čitateľov
- Najlepší výber – urobte najlepší výber filmov, spevákov,…
- Inšpirujte – napíšte napríklad príbeh, ktorým budete svojich čitateľov inšpirovať
- Príbeh a zážitky – podeľte sa so svojimi čitateľmi o zaujímavý príbeh
- Vynovenie služby/produktu – zaveďte nový produkt/službu, alebo ich doplňte o nové vlastnosti/funkcie a následne o tom napíšte
- Prezraďte niektoré zo svojich tajomstiev – nechajte čitateľov nakuknúť do zákulisia
- Mýty – vyvráťte najčastejšie mýty vo svojej oblasti
- Vyhláste súťaž – ľudia sú súťaživí a radi vyhrávajú
- Podeľte sa o svoje najnovšie zistenia so svojimi čitateľmi (wy.sk)
Nepoužijete všetko, ale niečo určite áno. Inšpirujte sa, nechajte si poradiť. Píšte o všetkom, čo sa týka vášho fachu.
Zopár pravidiel
Sú chvíle, pri ktorých aj ja nerád používam pravidlá a neriadim sa podľa nich. Napriek tomuto faktu, viem, že ku blogovaniu sa tieto rady hodia a určite aj pomôžu:
- nebojte sa, píšte! – A myslím to vážne! Nezáleží na tom, či vo svojom blogu budete mať nejaké gramatické chyby. Tie sa nájdu vždy, ak ich budete hľadať. Nikomu tak veľmi nezaujíma gramatika, ale obsah. Dôležité je, že blog spustíte a vaši sledovatelia budú mať o čom čítať!
- buďte autentickí… – …a nehrajte sa na niečo. Je lepšie byť úprimný, prirodzený a písať skutočne o tom, čomu rozumiete. Ľudia si veľmi rýchlo všimnú vašu neznalosť. Netreba písať vzletné slová a byť arogantný (lebo to je podľa niekoho cool…). Ľudia si najviac vážia prirodzenosť a autentickosť. 🙂
- blog je dôležitý, vizuál nie – platí to minimálne zo začiatku! Dôležité je mať obsah a tvoriť nejaký blog. Logo, pútavé obrázky, pekný vizuál stránky…to príde neskôr.
- krátke, zrozumiteľné vety – nepôjde to ľahko, ale pravidelné cvičenie robí z človeka majstra. Mne sa tiež píeu krátke a zrozumiteľné vety len veľmi ťažko. Ale učím sa to. A chcem. Krátkymi, jasný a zrozumiteľnými vetami nič nepokazíte. Úprimne, ľuďom sa dlhé vety a zložité súvetia čítajú ťažko.
- obrázky, videá – vkladajte ich. Navodia príjemnú atmosféru a oslobodia čitateľskú myseľ od slov. Kvalitný obrázok vie tiež niekedy povedať viac než celý blog. Dajte si na obrázkoch a videách záležať. Tvoria podstatnú časť úspechu blogu.
- kradnite od úspešných – inak povedané „inšpirujte sa“. Môj obľubený gitarový virtuóz Tommy Emmanuel raz v jednom interview povedal: „Kradol som od mnohých známych hudobníkov a preberal od nich takmer všetko. A neskôr som na všetko „zabudol“ a šiel vlastnou cestou.“ Zlepšujte sa, nachádzajte inšpirácie u iných, posúvajte sa vpred novými myšlienkami, anlosťami a technikami. Neskôr na to celé „zabudnite“ a choďte vlastnou cestou. 🙂
Toto všetko sú rady, ktoré vám môžu pomôcť pri písaní blogov. Ja tiež nie som dokonalý a mnohým veciam sa učím. Aj tomu ako napísať naozaj dobrý blog. Učte sa, inšpirujte sa, posúvajte sa vpred. To je jediná cesta k úspechu. 🙂
autor: Rastislav Višňovský