Branding alebo aj po slovensky Budovanie značky je dôležitou súčasťou vás a vašej firmy. Ak to s podnikaním myslíte vážne a plánujete pôsobiť regionálne alebo aj viac než len regionálne, budovaniu značky by ste mali venovať zvýšenú pozornosť. Prečo je budovanie značky dôležité si vysvetlíme v tomto blogu. :))
Budovanie značky
Budovanie značky je zložené z množstva veľkých, ale aj malých detailov, ktoré sú významné pre vybudovanie dobrej značky. Budovanie značky v podstate znamená pôsobiť na trhu tak, aby si ma zákazníci pamätali. To, ako si ma budú pamätať, s čím si ma budú spájať, ako si ma budú pripomínať, to ovplyvňuje budovanie značky. Je to v podstate to isté ako keď fanúšikovia rozoznávajú svoju obľúbenú kapelu podľa toho aký štýl hudby hrá. Rôzne kapely hrajú rôzne žánre ako jazz, blues, rock, pop. Existujú tiež rôzne firmy, ktoré sa sústredia na určitý segment zákazníkov, segment výrobkov, alebo pôsobia v rôznych odvetviach. Na zákalde týchto charakteristík si firmy budujú svoju značku, povedomie o sebe. Následne zákazníci tieto firmy vedia rozlíšiť a rozpoznať ich.
Čo treba dodržať?
Budovanie značky je niekedy ľahký, no častokrát náročnejší proces, ktorý zahŕňa mnoho vecí. Pri budovaní značky treba dbať na správnu reklamu, logo, stratégiu, identitu, celkový marketing, a ďalšie a ďalšie.
Pri množstve týchto detailov ale odporúčame dodržať niekoľko dôležitých bodov:
1. Jedinečnosť
Byť originálny, jedinečný je dnes naozaj ťažké. Ale dá sa to. Ak sa odlíšite, budete mať väčšiu šancu uspieť. Zákazníci vás tiež rozoznajú skôr, pretože budete robiť niečo, čo nerobí nikto alebo len skutočne málokto. Ako byť jedinečný, to vám neporadíme. No pripomíname vám to, aby ste na jedinečnosť nezabudli. Len zapojte kreativitu a nebojte sa robiť chyby. Vždy sa dajú napraviť. Konieckoncov, robíme ich všetci. :))
2. Komunikácia so zákazníkmi
Vaša značka vás definuje. Definujú vás ale aj vaši zákazníci. Je dôležité vedieť kto vaše produkty skutočne nakupuje. A ešte dôležitejšie je správne so svojimi zákazníkmi komunikovať. A vôbec, komunikovať s nimi. Zákazníkov si musíte získať a postarať sa o to, aby sa k vašej službe či produktu vrátili znova. Samozrejme, nejde len o keci o tom aký je váš produkt super, ale je potrebné byť úprimný a komunikovať pravdu.
Pri komunikácii so zákazníkmi je veľmi dôležité si uvedomiť, že spokojní zákazníci sú pre firmu najlepší spôsob marketingu. Pri spokojných zákazníkoch je totiž zrejmé, že produkt alebo službu odporúčia ďalším priateľom, známym. Naopak nespokojní zákazníci prinesú nespokojné recenzie. Práve preto je komunikácia so zákaznikmi tak veľmi dôležitá. Na komunikácii so zákazníkmi si určite dajte záležať. Čítajte návody, učte sa od druhých, zlepšujte sa, komunikujte! Len tak zlepšíte svoju komunikáciu so zákazníkmi. :))
3. Starostlivosť o zákazníkov
Starostlivosť o zákazníkov úzko súvisí s komunikáciou so zákazníkmi. Starostlivosť je v skratke ZÁUJEM o zákazníkov. Sú to typické popredajné služby ako reklamácia, prosba zákazníka o to, aby zadal na vašu stránku recenziu, opýtanie sa zákazníka či je s danou službou spokojný a pod. Takisto je potrebné si uvedomiť, že starostlivosť je tiež záujem o starých a tých istých zákazníkov. Je zbytočné naháňať nových zákazníkov, ak nemáte postarané o predošlých. Noví zákazníci prídu a odídu tak rýchlo ako prišli a odišli predoľlí zákazníci. Pretože ste sa o nich nestarali. Preto venujte veľa pozornosti starostlivosti o starých a stálych zákazníkov.
4. Web, sociálne siete, obsah
Všetko je to dôležitá súčasť budovania značky. Web, sociálne siete a budovanie obsahu na nich pomáha s propagáciou firmy, so zviditeľnením sa. Aby ste ešte viac zvýraznili svoju firmu a budovali značku, potrebujete prispievať obsahom, ktorý korešponduje s tým, čo robíte a čo ponúkate. Vaši zákazníci vás nájdu rýchlejšie, stotožnia sa s vami a porozumejú tomu, čo robíte. Môžete si najať marketérov, ľudí, ktorí sa živia tvorbou takéhoto obsahu a pomôžu vám s tým.
5. Eventy
Veľmi dôležité! Všimli ste si niekedy ako rôzne neziskové organizácie alebo skutočne známe firmy robia rôzne charitatívne akcie, eventy, pre svojich zamestnancov, zákazníkov. Robia to len len tak. Zadarmo. Častokrát za to nechcú nič. Len nech ľudia na ich event prídu. Prečo to robia? Pretože si uvedomuj silu týchto stretnutí. Vedia že takéto stretnutia posilňujú ducha firmy, povzbudzujú ľudí k stretávaniu sa, posilňujú pozitívny imidž firmy. Takto si získajú mnohých. Pretože v očiach zákazníkov, zamestnancov (nie všetkých, ale naozaj mnohých) stúpnu o level vyššie. Môžu sa k tomu pridať rôzne webináre, akcie, prednášky a pod. Budovanie značky. O to ide! :))
Ak dodržíte týchto 5 základných bodov pri budovaní značky, ostatné body a podkategórie, ktoré sme ani nespomenuli, sa pridajú prirodzene. Prajeme vám nech vám budovanie značky ide prirodzene a s ľahkosťou! :))
autor: Rastislav Višňovský