Vo svete sú kamenné maloobchodné prevádzky stále populárne. No viete kde sa realizuje stále väčší a väčší počet nákupov? Správne, na internete. On-line nákupy sú v dnešnej dobe in. A práve v tejto dobe, v čase koronakrízy sa ich počet niekoľkonásobne zvýšil. S on-line nákupmi je potrebné rátať. Vždy! A prečo? To si povieme v dnešnom krátkom článku.
Tradičný nákup
Medzi tradičný nákup je považovaný káždý nákup, kedy spotrebiteľ, kupujúci, akokoľkvek ho nazvete, musí prísť do predajne, vybrať si produkt a kúpiť ho. Spotrebiteľ má vždy niekoľko motívov, ktoré ho ženú k tomu, aby realizoval tradičný nákup.
Osobné motívy:
- sebauspokojenie
- rozptýlenie a aábava
- fyzická aktivita
- plnenie nákupnej roly
- stimulácia zmyslov
- potreba ohmatať si produkt, vyskúšať produkt
Spoločenské motívy:
- kontakt s ľuďmi
- stretávanie sa s rovesníkmi
- vyjednávanie
- status a autorita
Ľudia sa potrebujú stretávať, socializovať, jednoducho byť v kontakte s inými ľuďmi. A to tradičný nákup ponúka. Aj dnes sú maloobchodné jednotky stále miestom, ktoré spĺňa nielen nákupnú funkcie, ale aj socializačnú. Je potrebné vziať do úvahy nákupné centrá. Tie obsahujú desiatky, v niektorých prípadoch až stovky maloobchodných jednotiek. Okrem nich je v nákupných centrách priestor pre zábavu alebo oddych. Práve tento priestor hrá významnú rolu. Podnieti spotrebiteľa vojsť do nákupného centra. Spotrebiteľ si oddýchne a zároveň s veľkou pravdepodobnosťou nakúpi.
Je potrebné sa ale naozaj sústrediť na samostatné maloobchodné jednotky, ktoré hrajú významnú rolu pri nákupoch spotrebiteľov. Tieto maloobchodné jednotky navštevujú zákazníci, ktorých nebavia veľké nákupné centrá. Preferujú pokojné miesta a priestory, v ktorých sa obchod nachádza. Preto sú samostatne stojace kamenné predajne stále populárne.
Zároveň majú všetky kamenné predajne/maloobchodné jednotky oproti on-line nákupom jednu obrovskú výhodu. Vystavený tovar. Zákazníci milujú kamenné predajne, pretože majú vystavený tovar, ktorí si zákazníci chcú vyskúšať. Nie je pre nich dôležitý čas (pri on-line nákupe nemusia nikam cestovať). Pre nich je dôležité, že si tovar môžu ohmatať, zistiť ako v skutočnosti funguje, vyzerá, ako s produktom manipulovať a podobne. Tradičný nákup tu stále je a všetko nasvedčuje tomu, že tu aj navždy ostane.
On-line nákup
Karta sa obracia pri on-line nákupe. Samozrejme, pri mnohých nevýhodách v porovnaní s tradičným nákupom má on-line nákup aj nesporne mnoho výhod. Práve v tomto čase koronakrízy sa zvýšili obraty takmer všetkých firiem, ktoré sú schopné predávať produkty on-line. Najmä Amazon, Aliexpress a podobné veľké firmy znovu narástli a ich majitelia si prilepšili o niekoľko desiatok až stoviek miliónov. Ale naším zameraním sú malí a strední podnikatelia. A tí by s on-line nákupom určite mali rátať! A v rámci možností implementovať do svojho podnikania. Áno, pravdou je, že potraviny, drevené dosky, guľatina sa on-line predáva ťažko, ak vôbec. Ale mnoho ďalšieho sa predať dá. 🙂
Výhod on-line nákupu je niekoľko:
- šetrenie času a nachodených kilometrov
- veľký výber produktov (často mnohonásobne väčší ako v kamennej predajni)
- navštívenie mnohých predajní, firiem ihneď
- rýchle porovnanie produktov
Koronakríza svetu ukázala, že v súčasnosti je on-line priestor mocnejší ako sme si doposiaľ mysleli. Obzvlášť pre trh predaja produktov a služieb. Nie všetkých produktov a služieb, ale mnohých. Práve vy, malí a strední podnikatelia, ale vy, ktorí sa chystáte podnikať, myslite na on-line predaj. Akokoľvek náročne, zvláštne to môže vyzerať, váš biznis sa vám odvďačí. Pravdou je, že s tým súvisí aj mnoho náročných výziev. Okolo dobrého on-line predaja je potrebné robiť aj kvalitný on-line marketing, propagáciu, mať naozaj dobre spravenú stránku, starať o sociálne siete a svojich zákazníkov. Je toho veľa, ale ako som už písal, váš biznis sa vám neskôr odvďačí.
Povzbudzujem vás, nebojte sa! Premýšľajte, riešte, navrhujte, spravte niečo! Dobrý nápad sa vždy ujme. 🙂
autor: Rastislav Višňovský
zdroj: Spotrebiteľské správanie, Roichterová a kol., Bratislava, 2015, ISBN: 978-80-89710-18-8