Vytvoriť kvalitnú značku nie je také jednoduché ako sa môže na prvý pohľad zdať. Často je to zmes mnohých nápadov, no niekedy značka vzíde z jednoduchej myšlienky, ktorá sa pretaví v skutočnosť. Dnes si v krátkosti povieme, prečo budovať svoju vlastnú značku a aké základné piliere by mala značka mať.
Prečo budovať značku?
zvyšuje predaj – ak je výrobok značkový, vzbudzuje to v zákazníkoch dojem, že výrobok je lepší ako ostatné, pretože má vlastnú značku. Ak k tomu tú kvalitu naozaj pridáte, zákazníci sa k na vašu stranu veľmi radi pridajú.
zvyšuje sa lojalita zákazníkov – ak bude zákazník spokojný s vaším výrobkom, s vašimi službami, je veľmi pravdepodobné, že sa k vám naspäť vráti. A ak bude spokojný, vašu značku si zapamätá a vy budete medzi prvými, ktorých bude najbližšie pri kúpe vyhľadávať. Je to veľmi potrebná a dôležitá vec, aby váš produkt rástol a firma napredovala.
sama sa predáva – viete ako to chodí: Janka si váš produkt kúpila, povedala to Aničke. Aničke to povedala Jankovi a Janko ďalším dvom kamarátom. Janka bola s vaším produktom spokojná a nemusela Aničke zbytočne opisovať vzhľad vášho produktu, teda čo si to vlastne kúpila. Jednoducho si zapamätala názov vašej značky, s ktorou bola spokojná a celé to potom išlo ďalej. Nemuseli ste robiť vôbec nič, len svojím produktom, ktorý mal vlastnú značku, zaujať ostatných.
príbeh, ktorý zaujme – ľudia príbehy milujú. Od detstva počúvame rozprávky, sledujeme filmy, radi sledujeme fascinujúce príbehy. Ak tvoríte značku, skúste k nej vytvoriť nejaký príbeh, ktorý zaujme. Nie vždy to musí byť pravda, a častokrát je to len vymyslená rozprávka, ktorá má upútať pozornosť. No ľudia to majú radi, zákazníci si to budú ceniť a rozprávať o tom ďalej.
Základné piliere kvalitnej značky
- Kreativita a odlišnosť – značka ako taká vás má odlíšiť od vašej konkurencie, to je v podstate jedna z jej základných úloh. Váš klient je len človek ako vy. Pouvažujte nad tým, čím ho prekvapiť, potešiť, zaujať. Nebojte sa vybočiť z radu a priniesť niečo nové. V tomto smere sa kreativite medze nekladú a treba myslieť na to, reklamy je stále dookola veľmi veľa. Preto, ak chceme osloviť svojich zákazníkov, treba sa snažiť vyhýbať nude a byť kreatívny. Na tieto účely môžete využiť napríklad Bonusový systém.
- Pridaná hodnota – v tomto prípade však nemyslíme dopravu zdarma, zľavené poštovné a podobne. Napríklad, ak máte stabilných zákazníkov, môžete ich skúsiť ako majiteľ firmy osloviť priamo, poslať mail alebo zavolať a informovať sa, čo sa im u vás páči, prípadne, čo by zlepšili. Podstatné však je, aby ste to boli osobne vy. Množstvo firiem najíma brigádnikov, ktorí vykonávajú prieskumy a tie sú neosobné. Takže skúste osobný prístup. Získate nielen cennú spätnú väzbu, pretože žiadny špecialista, marketér ani odborník neohodnotí vaše služby presnejšie ako klient, ktorý u vás opakovane nakúpil, ale si aj vybudujete vzťahy so zákazníkmi a tí ocenia Váš osobný záujem. Získate tým oveľa viac.
- Konkrétna cieľová skupina zákazníkov – je veľmi dôležité si na začiatku stanoviť, kto je vaša cieľová skupina a svoj marketing, služby a produkty cieliť priamo. Ak predávate napríklad luxusné oblečenie, vaši zákazníci budú od vás očakávať informácie zo sveta módy a najnovších trendov. Ak podnikáte v stavebnej sfére a cielite na profesionálnych majstrov a remeselníkov, vaši klienti budú očakávať zaujímavosti, informácie a sortiment zodpovedajúci úrovni ich potrieb. Súlad s vašou cieľovou skupinou zabezpečí, že budete presne vedieť , čo vaši klienti potrebujú, oni vám budú dôverovať, lebo budú vedieť že im rozumiete a pomôžete ich potreby naplniť.
- Jasná pozícia a definícia vašej firmy – je správne, ak dáte svojim klientom transparentne najavo informácie o tom, kto ste a aká je vaša firma. Nie je potrebné tváriť sa ako medzinárodná firma, ak podnikáte lokálne vo svojom regióne. Ak si vybudujete imidž, ktorý nezodpovedá vašim skutočným možnostiam, môžete pôsobiť nedôveryhodne a v konečnom dôsledku svojich klientov odradiť.
- Dlhodobá firemná vízia – je veľmi prospešné, ak klienti poznajú vašu víziu a smerovanie. Je dobré dávať najavo svoju stabilitu a odhodlanie pokračovať a zlepšovať sa, rásť ďalej. Každý z nás si rád a zámerne vyberá obchodných partnerov a dodávateľov, ktorí tu boli včera, dnes a budú aj zajtra, ak ich budeme potrebovať. Potrebujeme pocit, že sa na nich môžeme aj v budúcnosti spoľahnúť a už nemusíme ďalej strácať čas hľadaním niečoho nového. Ľudia sa radi vracajú tam, kde sa im páčilo a kde sa stále pracuje na kvalite a profesionalite, ktorá posúva ďalej aj firmu aj zákazníkov.(https://blog.biznisweb.sk/2016/08/ako-vytvorit-uspesnu-znacku-bez-velkej-investicie-1-cast/)
autor: Rastislav Višňovský